Jip op de IPON

De beurs door de ogen van een leerling

De IPON is de grootste onderwijsinnovatie en ICT-vakbeurs waar aanbieders op dit gebied hun producten en diensten laten zien. Met minstens één gemene deler; leerlingen verder helpen in hun ontwikkeling. En ook alle geïnteresseerden – van primair onderwijs, voortgezet en MBO – die rondlopen op deze beurs, hebben de leerling in hun achterhoofd.

De insteek van mijn bezoek, als contentspecialist, is om een indruk te krijgen wat de beurs precies inhoudt, wie er komen en natuurlijk om Tamar en Mascha die namens ons bij de RobotWise stand staan, te supporten. Voor een scherpe blik heb ik ook een vertegenwoordiger van de uiteindelijke gebruiker meegenomen, Jip. Zij zit in de tweede klas van het voortgezet onderwijs. Ik was benieuwd wat haar aansprak op de beurs. Je kunt door middel van onderzoeken, ervaring en eigen aannames je producten en diensten zo aantrekkelijk en relevant mogelijk maken. Maar een eindgebruiker naast je te hebben lopen, biedt een handige inkijk in het interessegebied van een leerling 

De IPON is groots opgezet. Om ons heen lopen docenten, leerkrachten en andere professionals op het gebied van onderwijs en ICT. Wij starten met onze oriëntatie door richting de RobotWise stand te lopen. Meteen valt het Jip op dat er links en rechts behoorlijk wat aantrekkelijks te zien en te doen valt. Het rad van fortuin waar meteen wat te winnen valt, op van onze partner B-Bot.nl bij de stand INNOVATORS, lonkt al. 

Aangekomen bij RobotWise, leert Jip van Mascha hoe Ozobot in elkaar zit. “Oh, dus als ik met de stiften deze kleurcode gebruik, dan draait Ozobot een rondje! Als snel weet Jip hoe het werkt en kan Mascha verder het gesprek aangaan met de mix aan geïnteresseerden bij onze stand. Bij navraag blijkt dat de meesten wel eens van ons hebben gehoord en ze vragen doelgericht naar ons aanbod voor scholen. De winactie waarbij scholen een robotles kunnen winnen of een inspiratiesessie voor het onderwijsteam zodat ze kennismaken met en ervaren hoe je robots kunt inzetten in de klas, trekt ook de aandacht. 

Interactieve sessies

We lopen met Tamar mee. Zij is gevraagd om deel te nemen aan de IPON-podcast gehost door Laura van Edutrainers waar ze mag vertellen over onze toegevoegde waarde voor het onderwijs. Ondertussen herkent Jip spreker meester Sander, bekend van diverse social media, die vertelt over media, techniek en technologie. Daarna door naar de ruimte waar Tamar haar workshops geeft. De IPON geeft standhouders alle ruimte om hun verhaal te doen waardoor er veel workshops in ruimtes naast elkaar zijn. De deelnemers krijgen daarom een koptelefoon op zodat ze Tamar goed kunnen verstaan.  

Tijdens deze interactieve sessie worden onderwijsprofessionals samen aan het werk gezet; met magnetische post-its in de hand, gaan ze onder meer in gesprek over wat zij denken nodig te hebben om met robots in de klas bezig te gaan. Sparren werkt reflecterend zoals een deelnemende ICTdocent het verwoordt: “Wij gebruiken de robots altijd als hoofdmiddel. Door deze workshop ga ik kijken hoe we ze in onze school ook meer als hulpmiddel kunnen inzetten”. Jip en ik maken hier ook verder kennis met MAZE subsidies, de organisatie waar we mee samenwerken zoals bij de aanvraag en verantwoording van de subsidie Verbinding PO-VO. Afsluitend poseren Jip en ik in de AI-Photobooth, waar je kan kiezen hoe je door AI geportretteerd wil worden. 

Ervaringsgerichte beleving 

Wat krijgt van Jip nu het meeste aandacht, wat spreekt haar aan? Jip is duidelijk geïnteresseerd in ervaringsgerichte opties, waar (uiterlijke) zorg aan wordt besteed. Ballen gooien tegen een groot scherm waar molletjes haar reactievermogen testen, elektronisch darten en natuurlijk verschillende robots uitproberen, vullen haar middag. Op de vraag wat denk je dat leerlingen zou interesseren antwoordt Jip: “Iets waar je wat van leert, maar je tegelijk ook in beweging brengt, dus dat je het zelf kan doen”. Voor mij een mooie conclusie van waar de beurs om draait, de belevingswereld van leerlingen. 

6 maart 2024
Esmée van Huijstee