STEAM-onderwijs voor onderzoeken, ontdekken & ontwerpen

STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Art en Mathematics oftewel wetenschap, technologie, ontwerp, kunst en toegepaste wiskunde. STEAM-onderwijs is internationaal een veel gebruikte aanpak waarbij de leerlijn van onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren, centraal staat. Onze focus ligt op het (verder) ontwikkelen van sociale, emotionele vaardigheden en executieve functies, waarbij wij technologie en robotica als middel inzetten. RobotWise gehele visie en werkwijze past binnen STEAM.

De technologische vooruitgang en de vraag naar oplossingen op het gebied van bijvoorbeeld zorg, ICT en duurzaamheid heeft nieuwe innovatieve denkers nodig. Met de STEAM-aanpak worden leerlingen spelenderwijs voorbereid op de technologische steeds complexere wereld. De didactische werkwijze van RobotWise doet daarbij een beroep op de creativiteit en het probleemoplossend vermogen van leerlingen.

 

STEAM voor:

Voorbereiden op de toekomst
Verbinding tech & creativiteit
Onderzoeken, ontdekken & ontwerpen

 

Meer informatie & advies

Of neem telefonisch contact op: 06-50929295

Zij gingen je voor…

Wat is STEAM – onderwijs?

STEAM is in Nederland nog geen hele bekende term en is afkomstig uit de Verenigde Staten. Het is een richting voor onderwijsvernieuwing die steeds vaker geïntegreerd wordt binnen het lesaanbod op scholen. Zo voerden wij op de BETT Londen, het grootste internationaal gerenommeerde event op het gebied van onderwijstechnologie, interessante gesprekken over “Wat is STEAM-onderwijs?” met partijen die deze combinatie van exacte vakken en creatief denken toepassen in hun curriculum.

In alle aspecten van STEAM-onderwijs zit de leerlijn van onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren. In dit onderwijs gaat het om het leer- en denkproces en het verbinden van verschillende inzichten, invalshoeken en toepassingen, om zo ‘problemen’ op te lossen. Ook kent iedere stap zijn eigen taken, activiteiten en doelen. Met STEAM is het doel de mindset van leerlingen te laten groeien door exacte vakken samen te voegen en daar op een creatieve manier mee om te gaan. Wanneer je een onderwerp behandelt en vanuit verschillende invalshoeken beschouwt, krijg je meer grip op het geheel.

De lessen van RobotWise sluiten perfect aan op wat wij belangrijk vinden: toekomstige technologieën en de 21st Century Skills, zoals probleemoplossend gericht denken en samenwerken. Verder helpt RobotWise met het ontwikkelen van onze nieuwe 3-jarige leerlijn ‘FUTURE MEDIA’. Bij de uitvoering hiervan gaan ze zowel met de leerlingen als de docenten aan de slag om een start te maken met vernieuwend onderwijs.

Wilfred Vlakveld – Rector Hervormd Lyceum Zuid

Steam in ons lesprogramma

Zowel STEAM als wij benadrukken het belang van hands-on leren. Zo hebben leerlingen de mogelijkheid om actief en creatief betrokken te zijn bij praktische activiteiten, zoals het bouwen, programmeren en bedienen van technologische apparaten. In onze lessen zie je alle elementen van STEAM-onderwijs terug:

Science: Tijdens de opdrachten voeren leerlingen het onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren uit in kleine stapjes, waarbij ‘trial and error’ voorop staat. “Natuurlijk is het niet erg als de robot niet meteen de weg volgt die jij hebt getekend.

 

Technology: In ons lesprogramma leren leerlingen omgaan met technologie en welke rol tech speelt in de maatschappij. Op een laagdrempelige manier maken ze kennis hiermee waarbij we de robots als hulpmiddel gebruiken. Tijdens de interactieve activiteiten worden ze betrokken bij het programmeren en aansturen van robots. Dit stimuleert niet alleen hun technische vaardigheden, maar ook hun probleemoplossend vermogen en creativiteit.

 

Engineering: “Hoe krijg je een robot een brug over, hoe sterk moet die brug zijn en welke rol speelt de zwaartekracht?” Door interactief te spelen met de robots, met elkaar oplossingen te bedenken en deze letterlijk te bouwen, ontwikkelen de leerlingen een ‘engineering mindset’.

 

Art: “Bedenk eerst een omgeving voor de robot en bouw die daarna met blokjes en pionnen” Tijdens de offline en online opdrachten gaat het creatieve denkvermogen van leerlingen hard aan het werk. Samen met klasgenoten brainstormen  ze en maken hun ontwerp zo dat het naar hun zin is. We geven de ruimte aan creatieve expressie of het nu gaat om het maken van een omgeving waar robots in gaan bewegen of het bedenken van innovatieve (tussen)oplossingen.

 

Mathematics: Tijdens onze lessen leren leerlingen naast rekenen en meten, de basis van programmeren, geschikt voor ieder denk- en leerniveau, met behulp van computational thinking. Daarnaast zijn er meer uitdaging en variabelen mogelijk, zoals het programmeren van eigen codeblokjes voor de robot. Iedere leerling ervaart zo zijn persoonlijke groeicurve.

RobotWise meets STEAM

Zeker komt de internationale aanpak van STEAM dus terug in ons lesprogramma. Wij beschouwen STEAM-onderwijs echter als een mooie aanvulling op onze denkwijze. Maar onze insteek is breder. Wij willen een pedagogisch klimaat scheppen waar leerlingen hun talenten en belangrijke vaardigheden ontdekken en ontwikkelen, waardoor ze mentaal weerbaarder en zelfverzekerder de toekomst ingaan. Onze uitgangspunten zijn de bekende 21e eeuwse vaardigheden, executieve functies en digitale geletterdheid. Meer hierover kun je bijvoorbeeld lezen op https://robotwise.nl/onderwijs/robotlesprogramma.

IMG_3291

STEM versus STEAM

Vanwege het creatieve en ondernemende karakter wordt de term STEM steeds vaker vervangen door STEAM (waarbij Arts is toegevoegd). Waarom wij eerder kiezen voor het woord STEAM dan voor STEM is het verschil in de manier van aanpak. STEM richt zich op de harde wetenschappelijke, technologische, technische of wiskundige vaardigheden. Met STEAM leren leerlingen om problemen op te lossen met zowel harde- als zachte vaardigheden. Wij vinden dat belangrijk omdat vaardigheden zoals leiderschap, communicatie en samenwerking, vaardigheden zijn die machines niet kunnen leren of van mensen kunnen overnemen.

Aansluiten bij de nieuwe generatie

STEAM omvat vaardigheden en kennis die nodig is voor het opleiden van de nieuwe generatie. Het sluit aan bij de vaardigheden die leerlingen nodig hebben om nu en in de toekomst creatief met technologie en wetenschap om te gaan. De combinatie van vakken binnen STEAM maakt vooruitgang mogelijk door het stimuleren van leren door fouten te maken, door te ervaren en oplossingsgericht te denken. Met ons RobotWise lesprogramma maken we STEAM-onderwijs op een inspirerende manier tastbaar in de klas. Leren door te onderzoeken, te ontdekken en te ontwerpen.

We laten je het graag zien!
Wil jij onderzoeken en ontdekken wat ons lesprogramma met STEAM-onderwijs inhoudt?  Laat je gegevens achter en wij helpen je snel verder, ga naar: informatie aanvragen. Voor direct contact kun je ook bellen met: 06 – 50 92 92 95