Sinds 2017 werken de Rabobank en RobotWise samen.
De voormalig directeur van de lokale Rabobank Amstel & Vecht, Erik Lücke (per 1 maart 2018 kringdirecteur binnen de Rabobank) wilde meer weten over RobotWise, omdat het onderwijs altijd zijn aandacht heeft. Naast een interview in het Rabobank magazine Dichterbij, is er ook een video over hoe onze samenwerking tot stand is gekomen.
Inmiddels is Rabobank al 1 jaar ambassadeur van RobotWise. Buiten de educatieve activiteiten met kinderen, organiseren we ook activiteiten voor de medewerkers van verschillende Rabobank kantoren, zowel tijdens nationale als internationale events. Onderaan deze pagina kan je de aftermovie van het Dare- The Rabo Leadership Experience van 25 mei 2018 bekijken.
RobotWise is ook regelmatig aanwezig op verschillende kantoren van de Rabobank voor de kinderen van hun eigen medewerkers #Robotics4kids powered by RobotWise. De Rabobank is niets voor niets uitgeroepen tot de nummer 1 favoriete werkgever van Nederland.
Bron: Intermediair juni 2018 de Top 50 Favoriete Werkgevers 2018
Eric Lücke: “Tamar is een gepassioneerde ondernemer met een visie op jongeren en de maatschappij. Elke keer als we elkaar ontmoeten hebben we veel te delen; innovatie, robotica, jongeren, ouderen en het onderwijs dat we toekomstgericht willen maken… Het is een gedeelde passie. Eigenlijk is de techniek van robots een prima hulpmiddel om het onderwijs te vernieuwen.”
Interview RobotWise en Rabobank Amstel & Vecht.
Dichterbij 2017, 4e editie.
Tekst: Benne Holwerda. Fotografie: Holwerda & Holwerda v.o.f.
Voor de online uitgave zie pagina 10-13 http://dichterbij.rabobank.nl/pdf/amstelenvecht/2017/4/
Robots helpen samenwerken
In de herfstvakantie bezochten tachtig kinderen de RobotWise Playground in het gebouw van de Rabobank. Bankdirecteur Eric Lücke herkent zich in de missie van RobotWise-oprichter Tamar Neter.
Tamar is oprichter van RobotWise en EduWiser. Ze heeft ruim 20 jaar ervaring in marketing en sales en heeft zich gespecialiseerd in onderwijsvernieuwing en integratie van nieuwe leermiddelen met educatieve robotica.
Drie dagen lang, midden in de herfstvakantie, stelde Rabobank Amstel en Vecht een deel van het kantoorgebouw in Amstelveen beschikbaar voor de Robot Playground van RobotWise, het bedrijf van ondernemer Tamar Neter. Tamar heeft een visie: ze wil onderwijsvernieuwing helpen versnellen. Kinderen zouden veel meer moeten leren over samenwerken en communiceren. Moderne robottechnologie is daarbij een ideaal middel. Kinderen zijn bezig met de techniek van de toekomst, waar ze verbazingwekkend gemakkelijk mee omgaan, en leren daarbij sociale vaardigheden die in het klassieke, vakgerichte onderwijs vaak onderbelicht blijven.
Wat is het idee achter RobotWise?
Tamar: “Ik ben moeder van een dochter van tien en een zoon van twaalf. Ze zijn niet extra slim, maar op school hebben ze wel vaak snel hun werk af. Dan krijgen ze extra werk mee naar huis. Dat is precies dezelfde stof als het werk dat ze al af hebben. Dat vond ik teleurstellend; de school daagt zo’n kind niet uit om zich verder te ontwikkelen. En dertig jaar geleden, toen ik zelf op school zat, ging het net zo. Het onderwijs zit vast in methoden en is nauwelijks gericht op samenwerking en sociale vaardigheden. Het gekke is: in mijn werk als consultant was ik juist heel erg bezig met die sociale vaardigheden. Ik heb jaren gewerkt met IT’ers. Cruciale vaardigheden zijn samenwerken, communiceren, verbanden leggen, creatief denken en openstaan voor verandering. Zo ontwikkel je elkaar en kun je groeien. In de IT is dat eigenlijk heel normaal. Omdat ik daar jarenlang in ondergedompeld was, was het voor mij een schok dat het onderwijs zo achterloopt.”
Je had een goede baan in de ICT. Waarom heb je RobotWise opgericht?
Tamar: “Ik merkte dat je met robots heel veel kunt en dat die robotwereld heel aansprekend is voor kinderen. Eigenlijk is die techniek een prima hulpmiddel om het onderwijs te vernieuwen. Ik kreeg er energie van en heb mijn baan opgezegd. Iedereen verklaarde me voor gek; de onderwijswereld zou behoudend zijn, geen geld hebben en niet willen veranderen. Dat moet je niet tegen mij zeggen. Want dan wil ik het juist. Ik hou van uitdaging.
Begin 2016 heb ik eerst stichting EduWiser opgericht, die het doel heeft het onderwijsveld te inspireren. Daarbij stuitte ik er snel op dat veel scholen wel iets willen als er een lesprogramma is. Daarvoor heb ik RobotWise opgericht. Dat is dus een bedrijfje dat lesprogramma’s ontwikkelt en verkoopt en dat allerlei activiteiten voor scholen en bedrijven aanbiedt. Vanuit RobotWise geef ik ook de vakantieworkshops. De stichting richt zich daarnaast meer op het ontwikkelen van speciale projecten, bijvoorbeeld voor kinderen met autisme of voor ouderenzorg.”
Hoe kwam RobotWise op het pad van de Rabobank?
Eric: “Het onderwijs heeft altijd mijn aandacht. Ik ben ooit opgeleid als sportdocent, maar ben nooit in het onderwijs gaan werken en kwam in de financiële dienstverlening terecht. De liefde voor het onderwijs is wel altijd gebleven. Dus toen ik Tamar tegenkwam viel me onmiddellijk haar passie voor jongeren en scholen en innovatie op. We hadden meteen een aantal raakvlakken. Ik vind ook dat we in het onderwijs stilstaan. Terwijl ik als bankier in deze regio veel te maken heb met start-ups die iets relevants voor de samenleving willen doen, vaak met behulp van techniek. Dat is de wereld van innovatie. En die vind ik zeer interessant, want behalve in de directie van deze bank zit ik ook in de Innovation Board van Rabobank. Daar heb ik een adviserende rol. Dus als je het hebt over innovatie en onderwijs, dan heb je mijn aandacht!”
Waarom is dat thema innovatie zo belangrijk?
Eric: “Mijn rol voor de Innovation Board is: signaleren wat relevant is voor de toekomst. Ik geloof dat robottechnologie relevant is, maar meer nog de vaardigheid om met robottechnologie te kunnen omgaan. Daar zie ik een maatschappelijke rol voorde Rabobank en voor Rabobank zelf. Hoe mooi is het dat je jongeren en medewerkers kunt helpen om aansluiting te vinden bij de wereld van morgen?”
Tamar: “Ik ben geen technicus, maar ik houd wel van uitdagingen en oplossingsgericht nadenken. Dat leer je onder meer door verbanden te leggen en vraagstukken in hun context te zien. Als je bezig bent met robots, doe je dat bijna vanzelf. Daarom ben ik voor de integratie van robotica en programmeren in het hele lesprogramma op de scholen, want die disciplines zijn een onderdeel van de realiteit.”
En nu doe je dat dus ook in de vakanties…
Tamar: “Ja, gewoon omdat de kinderen erom vragen. Je moet je voorstellen dat we de lessen op school aanbieden en daarnaast ook naschoolse activiteiten en kinderpartijtjes. Maar in de vakanties is er niets. Veel kinderen vonden het jammer dat ze in de vakantie niet met de robots konden spelen. Dus toen ontstond het idee om alle robotspullen die we in onze opslag hebben in de herfstvakantie te verhuizen naar een geschikte locatie en dat we daar dan vakantieworkshops zouden geven. Vorig jaar hebben we dat voor het eerst gedaan en het was een groot succes. Dit jaar was de Rabobank meteen bereid om ruimte beschikbaar te stellen. We noemen die workshops ‘playgrounds’ om te benadrukken dat het vooral om spelen gaat. We bieden kinderen van vijf tot twaalf jaar de gelegenheid om alles te onderzoeken wat ze maar willen. Er liggen activiteitenkaarten klaar, er zijn opdrachten en uitdagingen. We stimuleren kinderen vooral om samen te werken. Dat gaat meestal vanzelf. Kinderen die alleen aan een opdracht beginnen, vragen hulp aan een ander kind als het te moeilijk is. Dat samenwerken gaat bijna vanzelf. Socializing through technology – in twee tellen gebeurt dat.”
Wat betekent innovatie voor jouw eigen lokale Rabobank?
Eric: “We zijn begonnen met sponsoring van de T-shirts van de Robot Playground en stellen deze keer ruimte ter beschikking, drie dagen lang. Zo laten we zien aan jong en oud dat we innovatie belangrijk vinden. Iedereen weet dat we ons als Rabobank recent hebben verbonden aan het wereldvoedselvraagstuk. Daar is innovatie cruciaal. Dan kun je zeggen: dat is hoog over. Maar ik vind het helemaal niet moeilijk om dat te verbinden met wat we lokaal doen. De playground is een goed voorbeeld. In het verleden hebben we ook contact gezocht met een lokale school die best wat ondersteuning kon gebruiken. We experimenteren nu met jongeren en robots omdat we denken dat het werkt. En we zien vanzelf wel of het daarna in andere regio’s ook gaat werken. Dat is iets dat ik heb geleerd in de wereld van start-ups: begin heel gefocust met één ding en als dat werkt, dan is het gevalideerd en kun je het uitbouwen. Zo willen we werken, van lokaal naar internationaal: faciliteren, verbinden en omgevingen creëren waar jongeren en ouderen iets goeds kunnen ondernemen.”
Robots voor volwassenen
RobotWise ziet technologie als een hulpmiddel om talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Het bedrijf richt zich primair op jongeren, maar de Robot Playgrond is ook inzetbaar bij volwassenen. Onlangs was RobotWise twee dagen te gast op Schiphol, dat de robotworkshop inzette om medewerkers vertrouwd te maken met de sociale aspecten van digitalisering.