RobotWise Challenge Scratch Junior

Welkom bij de RobotWise Challenge: Scratch Junior!

We hopen dat jullie nog steeds tijd maken voor leuke dingen die je thuis kunt doen. Graag helpen we je een handje met onze nieuwste Challenge Scratch Junior. Deze Challenge is ook voor de jongsten onder ons, want je kan hem al doen vanaf ongeveer 5 jaar, alleen maar natuurlijk ook samen met je broer, zus, ouder of voogd. Jullie gaan vanaf vandaag leren programmeren door een leuk verhaal te maken met Scratch Junior.

Let op:
ben je al wat ouder of heb je al ervaring met Scratch, dan mag je deze opdracht ook in het gewone Scratch programma maken. Lees onderstaande opdracht goed door, maar volg daarna de technische instructies op de pagina van RobotWise Challenge Scratch .

Wat heb je nodig?

  • Tablet of Chromebook;
  • Download de gratis app ‘Scratch Junior’ via https://www.scratchjr.org/
  • Scroll naar beneden en kies de juiste app store, passende bij jouw tablet of Chromebook. Wil je weten of het op jouw apparaat werkt, lees dan even de FAQs

De opdracht voor deze Challenge

Maak een animatie/ verhaal in Scratch Jr. (of gewone Scratch) dat vertelt wat jij meteen zou willen gaan doen of zien als het leven na de Coronacrisis weer normaal is. Wat zou jou heel leuk lijken om te doen, te zien of beleven? Beeld het uit in je geprogrammeerde verhaal.

  • Maak een verhaal met verschillende scenes/ achtergronden;
  • Bekijk het instructiefilmpje hieronder, waarin goed uitgelegd wordt hoe je in Scratch Jr. iets cools kan maken;
  • Gebruik verschillende animatie poppetjes/ karakter (sprites);
  • Lees de instructies hieronder ook goed door, en bekijk de plaatjes;
  •  Vraag een ouder om je te helpen  bij het doorsturen van je mooie verhaal;
  • Maak kans op een gratis RobotWise workshop voor je hele klas!

Bekijk deze video, zodat je leert hoe Scratch Junior werkt:

Alle stappen nog even op een rij:

1. Open de app Scratch Jr.

2. Klik op het huisje:

3. Maak een nieuw project aan, door op het + teken te klikken:

4. Scratch Jr. opent zich. De bovenkant van het scherm (1) is het speelveld waarin je je verhaal ontwerpt. De onderkant van het scherm (2) is het programmeerveld, waar je je sprites opdrachten kan geven.

5. Bekijk hieronder schema 1 en 2, om te leren wat alle knoppen (buttons) betekenen en wat je ermee kunt.

Schema 1

Schema 2

6. Start met het maken van je verhaal, door onder andere een achtergrond en sprite te kiezen.

7. Begin met het programmeren van je verhaal. Je begint altijd met een startblok (geel).

8. Sleep nu het groene vlaggetje (1) naar het programmeerveld (2).

9. Ontdek en test door wat programmeerblokjes uit te proberen. Na het slepen zet je als puzzelstukjes achter elkaar in het programmeerveld. In onderstaand voorbeeld zie je hoe er een geluid is opgenomen voor de ijsbeer.

10. Wanneer jouw creatieve verhaal af is en je blij bent met het eindresultaat, vraag aan je ouders of je deze met ons mag delen.

11. Klik rechtsboven op het oranje driehoekje:

12. Vul in het witte vakje de naam van je project in. Laat één van je ouders dan op de link for parents klikken. 

13. Je project kan nu gemaild worden naar info@robotwise.nl . Vermeld in de email duidelijk je naam, schoolnaam en emailadres. Vul ook nog alsjeblieft het inzendformulier in onderaan deze pagina, om er zeker van te zijn dat jouw klas een leuke RobotWise workshop kan winnen.

14. Je bent klaar, goed gedaan!! Hou ons YouTube kanaal in de gaten en vertel iedereen om deze te liken, zodra jouw verhaal online staat!

Ben jij degene die een gratis RobotWise workshop voor je klas wint? In ieder geval vinden wij het super vet dat je aan onze Challenge hebt meegedaan. We hopen dat jij het ook leuk vond!

Je mag natuurlijk altijd een nieuw project maken. Veel plezier met Scratch Junior en tot bij de volgende RobotWise Challenge!

[contact-form-7 id=”2438″]