Dash robot

Dash robot van MakeWonder

De Dash robot is ontwikkeld door het bedrijf ‘Make Wonder’, dat zich toelegt op het produceren van speelgoed waarbij je wordt aangemoedigd je vaardigheden op spelenderwijze verder te ontwikkelen. Dash en de bijbehorende apps zijn ontwikkeld voor kinderen van 5 t/m 13 jaar. Afhankelijk van de leeftijd en ervaring kan het niveau worden aangepast. Zo kunnen oudere kinderen en volwassenen met programmeer ervaring zelf apps voor Dash ontwikkelen, waardoor Dash op alle niveaus een uitdaging blijft. Ook zijn er daarnaast nog ontelbaar veel mogelijkheden waardoor er altijd wel iets nieuws te ontdekken valt. RobotWise heeft zelf activiteiten met Dash ontwikkeld die afgestemd zijn op leeftijd en ervaring. Al vanaf 4 jaar kunnen kinderen met Dash spelend leren! Bij RobotWise krijg je met Dash een hands-on ervaring met programmeren en zie je direct het resultaat van jouw input.

Ook kan je bij RobotWise de educatieve robots kopen. Voor het onderwijs hanteren we een gereduceerd tarief. Voor informatie over onze prijzen kan je contact opnemen via ons contactformulier.

Apps & accessoires

Dash kan door middel van de bijbehorende apps, volledig worden bestuurd. Er zijn verschillende accessoires verkrijgbaar waarvan we een aantal ook gebruiken bij RobotWise:

  • De katapult, waarbij je door Dash te programmeren met de app Wonder balletjes kan lanceren.
  • De xylofoon waarmee je Dash met de app Xylo kan programmeren muziek te laten maken,
  • Dot lijkt op het hoofd van Dash en kan gebruikt worden om met Dash te communiceren

Met de app Go leer je de basisfuncties van de Dash en Dot ontdekken waarbij je Dash direct kan besturen. Je leert zo de lichten, geluiden, sensoren en bewegingen van de robot kennen. De Go app is de eerste stap om kennis te maken met alles wat Dash kan.

Dash kan nieuwe dingen worden geleerd met behulp van de app Wonder. Hierbij hebben de makers een op plaatjes gebaseerde programmeertaal ontwikkeld geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Zo kan je de robot van je dromen programmeren.

De app Blockly leert je de basis van het programmeren (programmeren in Scratch) en introduceert geavanceerde concepten van programmeren via speelse projecten en puzzels. In deze app schuif je blokken met commando’s aan elkaar waarna Dash de opdrachten achter elkaar uitvoert. Door te oefenen leer je steeds moeilijkere opdrachten te maken en/ of uit te voeren. Ook hier wordt het creatief en probleemoplossend vermogen aangesproken. Dash wordt een danser, avonturier, kunstenaar en grappenmaker, gestuurd door de code die je zelf hebt gemaakt.

Je leert programmeerconcepten:

  • Algoritme structuur (structuur van de uit te voeren opdrachten).
  • Opeenvolging (sequentie), de volgorde van de opdrachten, als de eerste opdracht wordt uitgevoerd worden ook de opdrachten die volgen uitgevoerd.
  • Keuze of selectie (conditioneel verloop), het niet lineair laten uitvoeren van de opdrachten door middel van b.v. lussen.
  • Herhaling of iteratie (lusverloop), het herhalen van bepaalde (delen van) opdrachten.

De app Path leert je de grondbeginselen van robotica en programmeren. Dit kan bij kinderen al voordat ze kunnen lezen! Door een route te tekenen op een tablet of smartphone kan je Dash door doolhoven voort laten bewegen. Door hierbij te plannen en visueel te programmeren leer je computational thinking – Hoe kan je je tools (o.a. codes) op een creatieve manier inzetten, om zo het probleem op te lossen? 

Als laatste kan je met de app Xylo Dash muziek laten maken op de bijbehorende xylofoon, waarmee je zelf liedjes kan componeren en programmeren. Door middel van muziek (geluid) leer je programmeerconcepten en wordt de creativiteit gestimuleerd.

Vaardigheden

De geavanceerde wereld van robotica, techniek en technologie wordt bij RobotWise met behulp van Dash toegankelijk gemaakt. Zo leren kinderen en volwassenen zich spelenderwijs de taal en wijze van programmeren eigen te maken. Deze 21st Century Skills worden in het dagelijks leven en in de toekomst steeds belangrijker. Bij RobotWise staat het concept “Socializing through Technology” voorop, dit betekent een focus op samenwerken door het gebruik van robots en andere technologische middelen. Dash leent zich uitstekend voor activiteiten die in 2 of 3 tallen uitgevoerd moeten worden.

Kinderen en volwassenen leren met Dash spelenderwijs programmeren en de daarbij benodigde Engelse, wiskundige en codeer concepten. Tijdens de RobotWise activiteiten worden creativiteit, kritisch denken, plannen, het probleemoplossend vermogen en sociale vaardigheden aangesproken. Spelenderwijs en ontdekkend leren zijn belangrijke pilaren binnen de pedagogische wetenschap en bij RobotWise wordt leren programmeren met behulp van Dash letterlijk kinderspel.

Meer informatie over hoe de activiteiten van RobotWise aansluiten bij de ontwikkeling van kinderen vind je op onze 21st Century Skills pagina.