Subsidie STO en subsidie Techkwadraat, Lesprogramma's van RobotWise

Subsidie STO (Sterk Techniek Onderwijs) en subsidie Techkwadraat

De subsidie STO (Sterk Techniek Onderwijs) & de subsidie Techkwadraat zijn bedoeld voor techniekonderwijs, gericht op gelijke kansen voor talentontwikkeling van elk kind. De achterliggende gedachte is om leerlingen te laten zien dat techniek een van de oplossingen kan zijn voor vraagstukken in de toekomst.

RobotWise zet zich actief in voor de subsidie STO en de subsidie Techkwadraat. Dit doen we door scholen en organisaties te verbinden in coalities, met co-financieren en het invullen en uitvoeren van het activiteitenplan met bijvoorbeeld onze les- en trainingsprogramma’s.

Subsidie STO en subsidie Techkwadraat, Lesprogramma's van RobotWise
Subsidie STO en subsidie Techkwadraat, Lesprogramma's van RobotWise

Hoe verhouden de subsidie STO en subsidie Techkwadraat zich tot elkaar?

Via Sterk Techniek Onderwijs werken vmbo-scholen (bb, bk, gl) in 78 regio’s samen aan een toekomstbestendig en hoogwaardig techniekaanbod. Het doel? Leerlingen hun talenten laten ontdekken in de techniek en hen optimaal voorbereiden op hun vervolgopleiding. De subsidie Techkwadraat vult die subsidie aan door zich te focussen op een bredere doelgroep: van het primair onderwijs tot (voortgezet) speciaal onderwijs en andere vormen van voortgezet onderwijs (vmbo-tl, havo, vwo). Scholen die een subsidieaanvraag doen via Techkwadraat sluiten zich meestal aan bij een STO-regio.

Veelgestelde vragen over de subsidie Techkwadraat

De subsidie is bedoeld voor techniekonderwijs gericht op gelijke kansen voor talentontwikkeling van elk kind. De achterliggende gedachte van deze subsidie is om leerlingen te laten zien dat techniek een van de oplossingen kan zijn voor vraagstukken in de toekomst.

De subsidie Techkwadraat zijn verdeeld in twee fases. Fase 1 is voor de schooljaren 2025/2026, 2026/2027 en 2027/2028. Fase 2 loopt van 2028-2031. In de eerste fase mag de Techkwadraat subsidie uitgegeven worden aan:

  • Aanvullend technologie-onderwijs door samenwerkingen met onderwijsvestigingen, buitenschoolse leeromgevingen en bedrijven.;
  • Samenwerking tussen en binnen Techkwadraatregio’s w.b.t technologieonderwijs;
  • Personeel dat zich inzet, wordt aangenomen of ingehuurd voor Techkwadraat.

Voor deze subsidie verbind je je aan een Techkwadraatregio. Zo’n regio bestaat uit minimaal 20 po-scholen en 3 vo-scholen, maar dit mogen er meer zijn. Andere instanties, zoals bedrijven of andere buitenschoolse leeromgevingen sluiten hierbij aan. Ook is het belangrijk dat er een co-financiering van ten minste 20% van de totale meerjarenbegroting van het project wordt behaald door bedrijven, organisaties uit buitenschoolse leeromgevingen of andere publieke en private partijen.  Techkwadraat trekt in de meeste gevallen samen op met Sterk Techniek Onderwijs (STO).

Om jouw subsidieaanvraag goed in te dienen, is het belangrijk om alle gevraagde informatie zo compleet mogelijk aan te leveren. Techkwadraat heeft een handig overzicht voor gemaakt, gebaseerd op het beoordelingskader van de Techkwadraat-regeling. Hierin vind je precies wat er van je verwacht wordt voor de regiovisie, het activiteitenplan en de samenwerkingsovereenkomst.

 

Kom je er niet uit? Wij zetten ons actief in voor deze subsidie. Dit doen we door scholen en organisaties te verbinden in coalities, met co-financieren en het invullen en uitvoeren van het activiteitenplan met bijvoorbeeld onze les- en trainingsprogramma’s. Neem gerust contact met ons op, we leggen je graag alles uit.

De penvoerder ontvangt het volledige subsidiebedrag, gebaseerd op het aantal schoolvestigingen en leerlingen. Dit bedrag is bedoeld als gezamenlijk budget voor het hele samenwerkingsverband – inclusief scholen, bedrijven en buitenschoolse organisaties. De subsidie wordt ingezet volgens het activiteitenplan dat je samen met de regiopartners opstelt.

Het activiteitenplan sluit aan bij de behoeften van jouw regio en wordt opgebouwd aan de hand van de vijf kompaspunten van het interventiekompas. De activiteiten komen voort uit de regiovisie, waarin je samen met je partners de gedeelde visie, de samenstelling van de regio, de doelstellingen en de beoogde mijlpalen vastlegt.

Veelgestelde vragen over de subsidie STO
(Sterk Techniek Onderwijs)

Let op: je kunt geen subsidie meer aanvragen voor Sterk Techniek Onderwijs.

 

De penvoerder van een STO-regio kan deze subsidie aanvragen. De penvoerder is het bevoegd gezag van een vmbo-vestiging in een regio.

Uiterlijk 31 januari ontvangen alle STO-regio’s bericht van OCW over hun subsidieaanvraag. Is de aanvraag goedgekeurd? Dan krijg je een officiële beschikking, inclusief eventuele adviezen voor het plan van 2025-2026.

 

Is het plan op hoofdlijnen afgewezen? Geen zorgen! Je hebt van 1 tot en met 28 februari 2025 de tijd om een aangepaste aanvraag in te dienen. Ondertussen kun je alvast aan de slag met het verder uitwerken van het activiteitenplan en de begroting. Heb je daar hulp bij nodig? Neem dan vooral contact met ons op. Wij helpen je graag!

Je kunt je zeker nog aansluiten bij een STO-regio. Techkwadraat en STO trekken veelal samen op. Het samenwerkingsverband dat een Techkwadraat-subsidieaanvraag doet, sluit over het algemeen aan op de STO-regio.

Samen bouwen aan toekomstgericht onderwijs met RobotWise

Samen bouwen aan toekomstgericht onderwijs, waar spelend leren met robots bijdraagt aan technische en digitale vaardigheden én persoonlijke ontwikkeling. Wij sluiten ons graag aan bij Techkwadraat- en STO-coalities waarbij wij en helpen bij het opstellen van het activiteitenplan inclusief begroting & verantwoording en bij het concreet invullen en uitvoeren ervan. Hiervoor bieden we ervaringsgerichte les- en trainingsprogramma’s aan, zowel voor leerlingen en professionals in het onderwijs als bij culturele en kennisinstellingen. Onze aanpak vormt een optimale brug tussen onderwijs en bedrijfsleven waarbij leerlingen met meer zelfvertrouwen de arbeidsmarkt op kunnen.

We denken graag met je mee!

Natuurlijk willen wij verder met je sparren over waar wij bij kunnen helpen. Je kunt Tamar direct bellen op 06 50 92 92 95  of ons een bericht sturen via het contactformulier; dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Onze lesprogramma’s

Het programmeren van de robots is een aantrekkelijke en effectieve manier om de technische en digitale vaardigheden van leerlingen te ontdekken en te versterken. Daarnaast zijn onze lessen ontwikkeld met het oog op de ontwikkeling van hun sociaal-emotionele en cognitieve vaardigheden, zoals basisvaardigheden en executieve functies.

 

Door onze didactische werkwijze staan ervaringsgericht en spelend leren centraal. RobotWise past deze leerprincipes toe met activiteiten waarbij leerlingen zelf gaan ontdekken, experimenteren en reflecteren. Dit maakt het leren dynamisch en het creëert intrinsieke motivatie. Al onze lessen zijn gekoppeld aan kerndoelen waardoor ze breed inzetbaar zijn.

 

Bijkomend voordeel is dat professionals, tijdens het voorbereiden en geven van een RobotWise les, technische inzichten opdoen en eigen vaardigheden ontwikkelen. Terwijl leerlingen zelfstandig bezig zijn, groeien de professionals ook in hun observerende en coachende rol. Deze rol en de zelfstandigheid van de leerlingen, zorgen voor verlichting van de werkdruk.

Subsidie STO en subsidie Techkwadraat, Lesprogramma's van RobotWise
Subsidie STO en subsidie Techkwadraat, Lesprogramma's van RobotWise

Onze trainingsprogramma’s

In ons trainingsprogramma voor professionals passen wij dezelfde didactische werkwijze toe als in de lesprogramma’s voor de leerlingen, waarbij ervaringsgericht- en spelend leren centraal staat. RobotWise past deze leerprincipes toe door middel van (robot)activiteiten waarbij de professionals zelf ontdekken, experimenteren en reflecteren. Dit maakt het traject dynamisch, gericht op intrinsieke motivatie, de persoonlijke ontwikkeling en het zelfvertrouwen van de professionals. De rol van de co-teacher is om mogelijke drempels weg te halen om te werken met technologie en onderwijsprofessionals enthousiast te maken met succeservaringen.

 

Het doel is dat professionals na het programma zelfstandig aan de slag kunnen gaan met robots. Daarnaast zijn zij in staat om (samen) een eigen curriculum te ontwikkelen – verweven met technische, digitale, sociaal-emotionele en cognitieve vaardigheden – dat het beste aansluit bij de behoefte van hun leerlingen en de eigen visie en missie.