Een uitgelezen kans voor mij, Jorien, om als RobotWise Learning & Development expert op onderzoek uit te gaan. Annemieke (Finance & Operations), Tamar (Oprichter/Directeur) en ik gingen namelijk naar de BETT in Londen, het internationaal gerenommeerde event op het gebied van onderwijstechnologie. Ik was benieuwd naar wat er internationaal leeft op het gebied van EdTech en of er aan mijn verwachtingen zou worden voldaan. Daar is de BETT ruim in geslaagd en ik neem je graag mee in de impressies die ik opdeed.
Wie waren er?
Bij binnenkomst had je meteen door hoeveel mensen het grote belang van een nauwere verbinding tussen onderwijs en technologie inzien. In de immense hallen liep een divers internationaal publiek die bekeek wat het beste bij hun school en visie past. Tussen alle stands door, liepen Engelse leerlingen die als schooluitje het tech-aanbod mochten inspecteren. Zij reikten de prijs voor de leukste robot uit, een slimme manier, vond ik dat, om te registreren wat de uiteindelijke doelgroep aantrekkelijk vindt.
Het Oranje paviljoen & Prins Constantijn op onze stand
De Nederlandse Ambassade in Londen, Dutch Edtech en ROM Utrecht Region hadden een apart paviljoen gecreëerd voor Nederlandse EdTech bedrijven. Een leuk initiatief en het was zeker één van de meest gezellige en sfeervolle plekken van het hele event. Op woensdag stonden we daar met onze eigen interactieve stand waar we de hele dag door vele inspirerende ontmoetingen hadden. De bezoekers waren duidelijk gericht op zoek en gingen vaak met voorkennis met ons in gesprek. We hebben leerkrachten, ICT-coördinatoren, directieleden en besturen van allerlei onderwijsinstellingen met veel plezier onze dienstverlening uitgelegd. Daarnaast waren er spontane ontmoetingen met oude bekenden die onder de indruk waren van de groei die RobotWise de laatste jaren heeft doorgemaakt. Prins Constantijn, die we op de CES hadden ontmoet, wist haarfijn uit te leggen wat onze sterke kanten zijn en waar onze uitdagingen liggen. Leuk om te merken dat ons gedachtegoed ook bij hem blijft hangen. Het viel ons op dat mensen vaak, zodra ze onze robots zagen, gingen invullen wat we doen. “Oh leuk dus jullie leren leerlingen programmeren… Maar hoe doe je dat dan?” Hun ogen openden zich vervolgens pas echt zodra we uitlegden dat het bij ons juist draait om de executieve functies en 21st Century Skills. Dat je bijvoorbeeld samen leert werken met iemand die je niet zelf hebt uitgekozen. Dat je ondervindt hoe een ander iets aanpakt of oplost en dat je je elkaars vaardigheden kan aanvullen. Waardoor je dus ook je eigen talenten/kwaliteiten beter leert kennen.
STEAM & Essential Skills
Waar wij het in Nederland veelal hebben over sociaal-emotionele vaardigheden die, gekoppeld aan technologie, de 21st Century Skills versterken, zijn er internationaal andere termen in gebruik. Zo hoorden we veel de bekende en nauwverwante term ‘STEAM’, wat staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. STEAM-opdrachten zijn vaak gerelateerd aan een thema en doen een groot beroep op de creativiteit en het probleemoplossend vermogen. RobotWise ontwikkelt ook themagerichte lessen, dus wij gingen in gesprekken naadloos over op “STEAM education”. Annemieke had ook een interessant gesprek over het al dan niet vervangen van het woord ‘soft skills’ door ‘essential skills’. Kortom, we deden genoeg inspiratie op voor het stuk dat je binnenkort van Tamar kunt verwachten, waar ze de verschillende termen uitgebreid tegen het licht houdt.
De nieuwste ontwikkelingen
Tamar was van tevoren benieuwd naar haar oude contacten en wat er sinds 2020 door de robotleveranciers was ontworpen en doorontwikkeld. We misten een paar grote belangrijke spelers, maar een aantal aanbieders kon ons interessante en relevante zaken laten zien. Ohbot, een van de robots waar we al mee werken, was mooi doorontwikkeld. De materiaalkisten, behorende bij een andere robot, Photon, sprak me meteen aan. Mooi materiaal om in te kunnen zetten voor het versterken van de sociaal-emotionele vaardigheden tijdens de RobotWise lesprogramma’s. We waren onder de indruk van de presentatie van Microsoft over hun inclusieve leeroplossingen. De mogelijkheden die zij toonden voor leerlingen om zelf hun vaardigheden en emoties te monitoren zijn erg vooruitstrevend. Zo kunnen ze bijvoorbeeld feedback krijgen op hun eigen presentaties en daarop reflecteren. Ook is er een duidelijke trend te zien richting sport, bewegen en tech; de E-sports. Onze verwachting, dat er bedrijven aanwezig zouden zijn die al verder waren met het integreren van AI, werd niet ingelost. AI-toepassingen stonden op dit event toch nog in de kinderschoenen.
Hetzelfde hoofddoel geeft energie!
Het was zo leuk om te merken dat iedereen met dezelfde intentie rondliep. Om te ervaren dat onze rode draad ‘Socializing through technology’ begrepen wordt. En dat wat we doen uniek en goed is, dat er aandacht en ruimte voor is en dat velen ervoor openstaan. In onze dagelijkse contacten, bij scholen, bedrijven en bestuurders lopen we soms tegen bepaalde vooroordelen aan. Mensen die nog niet bekend zijn met de sociale factor binnen onze lesprogramma’s met robots, zien vaak beren op de weg. Ze zijn huiverig dat de digitale vooruitgang ten koste gaat van de sociale vaardigheden. Wij leggen dan uit dat RobotWise het tegendeel voor ogen heeft. De weerstand voor EdTech was er bij de BETT zeker niet.
Onze conclusie van de BETT 2023
Zoals je waarschijnlijk tussen de regels door hebt kunnen lezen, vond ik de BETT fantastisch. Natuurlijk hebben Annemieke, Tamar en ik daar veel tijd samen doorgebracht. Toch was ik benieuwd wat zij vonden van het event en vooral wat zij eruit hebben gehaald. Het gaf hen allebei veel energie om gelijkgestemden te ontmoeten. Annemieke: “Ik heb mooie gesprekken gevoerd over hoe je het leergierige waarmee elk kind geboren wordt, kan vasthouden en het liefste nog kan versterken op school en op welke manier je tech-weerstand weghaalt.” Ook Tamar was enthousiast over de afgelopen dagen en haalde er meer uit dan ze van tevoren had gedacht. ”Ik had niet verwacht dat er zoveel Nederlandse onderwijsinstellingen bewust naar onze stand zouden komen. Er zijn zoveel ICT-specialisten, EdTech-geïnteresseerden en bestuurders die zich allemaal hard voor hetzelfde willen maken en dat maakt de gesprekken en het sparren ook zo leuk. We waren ook met onze robots visueel zichtbaar en dat zorgt meteen voor een hele andere wisselwerking dan dat er een e-mail in je inbox belandt.” Minstens zo boeiend vonden Annemieke en Tamar de internationale gesprekken die ze hebben gevoerd over de, soms nog op te zetten, ‘international schools’. Het doel om meer te weten te komen over de Engelstalige learning market en waar RobotWise de internationale skills gap zou kunnen dichten, is ook meer dan bereikt. Alledrie vonden we het event erg inspirerend en het was hoopgevend om te zien hoeveel bedrijven in ons land en daarbuiten dezelfde missie hebben; het onderwijs te vernieuwen in combinatie met technologie. Ik ben benieuwd hoe ver de ontwikkeling volgend jaar is en wat wij daar dan aan hebben bijgedragen!