Persbericht: RobotWise en Bol.com werken gezamenlijk aan het ontwikkelen van digitale vaardigheden

Utrecht, 27 oktober 2022 – Niet elk kind heeft dezelfde kansen en mogelijkheden om digitale vaardigheden te ontwikkelen. Deze ongelijkheid in digitale vaardigheden tussen leerlingen is groot. Er zijn zelfs leerlingen die digitaal laaggeletterd zijn. Daarom organiseren RobotWise en Bol.com  voor het tweede jaar op rij in de herfstvakantie een Robot Playground in Utrecht, op het hoofdkantoor van Bol.com.

Gelijke kansen

Voor dit driedaagse herfstkamp zijn vijftien kinderen, in de leeftijd van 9 en 12 jaar, met een onderwijsachterstand van scholen uit de wijk Kanaleneiland uitgenodigd op het hoofdkantoor van Bol.com.

De kinderen gaan spelenderwijs de wereld van technologie, robots en programmeren ontdekken waarbij plezier, nieuwsgierigheid en vindingrijkheid centraal staan. Alle activiteiten worden in teamverband uitgevoerd, waarbij de kinderen verschillende fysieke robots leren programmeren. Door de diversiteit aan opdrachten en robots wordt ieder leer- en denkniveau aangesproken.

Foto: Kinderen leren verschillende fysieke robots programmeren tijdens de Robot Playground.

Michaela Radstaat- aus dem Spring, Tech Community Builder bol.com & Lead digitale vaardigheden, Bollebozen: “Wij willen ons graag inzetten voor kansengelijkheid voor kinderen, omdat kinderen een gelijke start verdienen. Door middel van het Robotics Camp willen wij de kinderen laten zien hoe leuk een carrière in techniek is, voor álle kinderen. We hopen hiermee een zaadje te planten voor de toekomst zodat ze een glansrijke carrière tegemoet kunnen gaan. Maar op de eerste plaats willen we natuurlijk deze kinderen een onvergetelijke herfstvakantie bezorgen.”

Sociale en technische vaardigheden

RobotWise sluit aan bij de belevingswereld van kinderen en volwassenen, in alle leeftijdscategorieën. “Door de werkwijze van RobotWise en het inzetten van sociale robots als hulpmiddel, koppelen we technische vaardigheden aan de ontwikkeling van sociale en cognitieve vaardigheden zoals samenwerken, creativiteit, probleemoplossend en analytisch vermogen” , zegt Tamar Neter, oprichter/directeur RobotWise. “Dit soort soft skills zijn cruciaal in de snel veranderende en digitaliserende samenleving van vandaag waar technologie een sleutelrol speelt”.

Over RobotWise

RobotWise ontwikkelt en biedt interactieve, gamified les- en trainingsprogramma’s met sociale educatieve robots voor alle typen onderwijs, het bedrijfsleven en jeugdhulp. De organisatie richt zich op talentontwikkeling met robots als hulpmiddel, met een focus op de ontwikkeling van sociale, (meta-)cognitieve vaardigheden. Kijk voor meer informatie op robotwise.nl.

Over Bol.com

Bol.com is opgericht in maart 1999. Inmiddels heeft de mediawinkel ruim twee miljoen klanten in Nederland die in 2008 goed waren voor ruim 11 miljoen verkochte producten. Bol.com is daarmee marktleider op het gebied van online verkoop van boeken, entertainment en elektronica en de grootste internetwinkel van Nederland. Bezoekers van de mediawinkel hebben toegang tot ruim 2 miljoen artikelen op het gebied van Nederlandse en Engelse boeken, tweedehands boeken, muziek, dvd’s, notebooks, software, pc-accessoires, games, elektronica, mobiele telefonie, en lcd- en plasma televisies. Het RobotWise kamp is onderdeel van het CSR programma van Bol.com

Contactpersonen voor de pers

RobotWise, Tamar Neter, tamar@robotwise.nl / 06 50 92 92 95

Download hier het officiële persbericht.