Verhaal uit het werkveld:
Sinds 2020 werkt RobotWise samen met de Paus Joannes school in Rotterdam. Vanaf de start volgen hun groepen 8 onze lessen, met als doel ze een zachte landing te geven op het voortgezet onderwijs door een extra focus op de executieve functies. Naast ons reguliere programma met diverse robots, gaven we groep 4 t/m 7 lessen Lego Education voor het opbouwen van STEAM-vaardigheden en begeleidden we groepen 7 voor de First Lego League.
Maak kennis met twee inspirerende onderwijsprofessionals van deze school die technologie hier een centrale plek geven. Daniëlle Koolmees, vakleerkracht ICT voor groepen 1 t/m 8 én ICT-coördinator, begeleidt enthousiast de RobotWise lesprogramma’s in de groepen 8. Samen met adjunct-directeur Janine de Leeuw, geloven ze sterk in de kracht van het integreren van technologie in hun curriculum. Door nauw samen te werken met RobotWise, verrijken ze hun lessen en willen ze leerlingen niet alleen vertrouwd maken met technologie, maar ook de vaardigheden van de 21e eeuw zoals creativiteit en probleemoplossend vermogen, stimuleren.
Onderwijsprofessionals over samenwerking met RobotWise
Talentontwikkeling
“Vanuit de visie van onze school is het faciliteren van talentontwikkeling van leerlingen essentieel”, zo vertelt Janine: “Zeker daar waar leerlingen hun talenten nog niet vanuit zichzelf hebben ontdekt, dragen de lessen van RobotWise bij”. “Je ziet bij hen eigenlijk ook de meeste ontwikkeling omdat ze op een hele andere manier uitgedaagd worden dan wat er soms mogelijk is in een klas . Bij deze leerlingen zie je dat ze meer uit hun comfortzone komen, zelfverzekerder worden en veel meer durven te praten en samen te werken”, licht Daniëlle verder toe.
Voor Daniëlle is het waardevol om als leerkracht te observeren, hoe elke leerling nieuwe talenten van zichzelf ontdekt. “Ik kan daar vervolgens op doorpakken door ze daarin extra uit te dagen: Van je hebt nu dit gedaan, maar wat zou er gebeuren als je het een stapje moeilijker maakt?”
Stimuleren van ervaringsgericht leren
De manier waarop de lessen van RobotWise in elkaar steken, vindt Daniëlle een inspirerende manier hoe je leerlingen ervaringsgericht kan laten leren. “Wanneer je aan executieve vaardigheden wil werken, zonder een middel waar de kinderen enthousiast van worden, is het lastiger om dat te bereiken dan wanneer de kinderen voor hun gevoel anderhalf uur aan het ‘spelen’ zijn. De kracht is dat er ook veel verschillende robots worden aangeboden, zodat er altijd één bij zit waar ze enthousiast van worden”.
Ze legt uit dat deze robots fungeren als hulpmiddel bij het ervaringsgericht leren: “De opdrachten die ze moeten doen, maakt dat je moet overleggen, moet samenwerken en soms tegen een probleem aanloopt en dat moet oplossen met elkaar. Omdat de robot het erg spelend maakt, hebben ze eigenlijk helemaal niet in de gaten dat ze dat aan het doen zijn.”
Verrijking met nieuwe vaardigheden
Het valt Janine op dat, gedurende de RobotWise lessen, leerlingen vaardigheden laten zien die passen bij die van de 21ste eeuw, zoals echt samenwerken en overleggen. Ze benadrukt dat die vaardigheden ook goed passen bij de doorlopende leerlijn waar de Paus Joannes zich op focust. “We zien onszelf als een soort van mini-maatschappij, waarbij bijvoorbeeld leerlingen uit groep acht, de kinderen uit de lagere groepen meenemen in alles wat zij geleerd hebben”.
“Ook doen de leerlingen tijdens de opdrachten nieuwe ervaringen op, én vooral belangrijk succeservaringen…”, vertelt Daniëlle. “De opdrachten zijn zo opgebouwd dat ze die succeservaringen ook beleven en daardoor erg gemotiveerd raken om die volgende stap te kunnen zetten. Dat zien we terug, niet alleen binnen de lessen hier, maar juist ook tijdens de lessen in de klas.”
De rol van de leerkracht & begeleiding RobotWise
De voorbereiding van de lessen voor een leerkracht is dynamisch, legt Danielle uit. “Het praktische, technische stuk, doe je van tevoren. RobotWise begeleidt je daarbij. Je kunt vragen stellen en er zijn goeie instructiefilmpjes waardoor het eigenlijk heel toegankelijk is, ook voor leerkrachten die nog iets minder met techniek en robots bezig zijn. Er wordt stap voor stap uitgelegd wat er van je wordt verwacht en wat de inhoud van de lessen zijn. Het zal af en toe natuurlijk wel wat energie en tijd kosten, want je moet de robots je wel wat meer eigen maken”.
Tijdens de lessen zelf ben je in het begin wat meer aan het aansturen, maar de zelfstandigheid van de leerlingen ontwikkelt zich enorm als ze samen aan de slag gaan, ondervond Daniëlle. “Je stuurt dan als vakdocent alleen bij wanneer je evalueert aan het einde van de les. Wat ging er goed? Wat wil ik volgende keer anders? Dat neem ik wel weer mee in de voorbereiding voor de volgende les. De co-teachers van RobotWise begeleiden je ook tijdens de eerste lessen zodat je weet wat je kunt verwachten.”
De drempel verlagen met good practice
Daniëlle denkt graag mee over wat andere scholen nodig kunnen hebben om ook met robots aan de slag te gaan. Haar oplossing is “good practice”, oftwel in de praktijk laten zien wat je met de robots kan en hoe het kan bijdragen aan de lessen die leerkrachten al geven. “Leerkrachten geven vaak aan, van het is al druk, we hebben weinig tijd en er komt weer iets bij. En ik denk op het moment dat je met dit programma laat zien dat je het versterkend kan inzetten in wat je al doet, dat de drempel lager wordt. Bij ons zie je dat collega’s ook steeds meer komen kijken van wat we aan het doen zijn. Ze gebruiken die momenten als een observatie-instrument om te kijken van ze zien gebeuren in het proces bij de RobotWise lessen en wat ze daarvan kunnnen voortzetten bij hen in de klas. Dat is dus een mooie wisselwerking.”
Ze ziet een rol voor RobotWise bij het creëren van een draagvlak om technologie versterkend te gebruiken. “Het zou heel mooi zijn als er een platform is waarbij je ervaringen kunt delen over iets wat jij in een les hebt toegevoegd of aangepast. Ik denk dat de uitwisseling met elkaar heel helpend kan zijn om dit als een soort olievlek door het onderwijs te verspreiden”